Wednesday, April 4, 2018

Sakit tekak? Gatal tekak? Tonsilitis??

Pernah tak rasa susah telan? Sakit tekak? Gatal tekak?
.
.
Tonsil dan radang (Tonsilitis) merupakan dua kata yang jika bersatu sering menjadi masalah yang cukup mengganggu kesihatan. Tetapi apa sebenarnya Tonsilitis?

Tonsil dalam dunia perubatan dikenal sebagai palatine tonsil, yang merupakan bahagian dari cincin waldeyer bersama dengan lingual tonsil dan pharyngeal tonsil terletak di rongga mulut dan berfungsi sebagai pertahanan tubuh terhadap mikroorganisma yang masuk melalui makanan.

Radang atau inflamation adalah proses kimia and cellular yang terjadi pada tubuh saat terjadi perubahan atau gangguan dalam tubuh, seperti trauma, iritasi, jangkitan kuman, alergi, atau lainnya.

Tonsil atau tekak yang tidak selesa biasanya disebabkan oleh daya tahan tubuh kurang baik, sehingga memudahkan terjadinya iritasi dan jangkitan. Untuk menjaga agar tonsil kita tidak meradang, maka kita harus menjaga kesihatan tubuh secara umum, antara lain dengan cara:

1. Melakukan senaman berkala.

2. Menghindari makanan yang dapat mengiritasi tonsil, antara lain makanan berminyak, makanan / minuman sejuk, makanan yang mengandung pengawet, penyedap rasa dan pewarna sintetik.

3. Cukup minum air putih.

4. Jika tekak terasa tidak selesa (baca: meradang) tangani secara alami, antara lain:

a. Perbanyak minum air suam yang di tambah madu.
b. Lakukan bekam (hijamah).
c. Perbanyak amal sayuran dan jus buah-buahan.
d. Amalkan habbatussauda Habasyi88 1-2 kapsul 3 kali sehari.


e. Amalkan juga jus Nanas (sebagai jus anti radang).

InsyaAllah jika kita melakukan hal diatas secara konsisten maka tidak mudah terkena radang tonsil, sehingga diharapkan tonsil yang membesar tersebut dapat mengecil.

Daripada pengalam sis sendiri, sis penah batuk yang sangat teruk (sampai muntah2 dan kahak susah nak keluar) serta berpanjangan....bila sis start amek kapsul herbatusauda ni, Alhamdulillah, kahak cair, senang di buang dan batuk semakin berkurangan...selepas 4 hari konsisten herbatussauda  (habasyi88) ni dengan dos yang betul, Alhamdulillah, batuk sis tiada lagi...

Betul lah hadith Nabi tentang herbatussauda
=================================
"Tetaplah kamu pada herbatussauda kerana sesungguhnya pada herbatussauda terdapat ubat dari segala macam penyakit kecuali kematian" (direkodkan oleh Bukhari)

Boleh terus contact sis kalau nak beli Habasyi 88 ni ya
Klik link whatsapp di bawah ya

http://www.wasap.my/60195690004




No comments: